مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18820 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دليل عقلي طرفداران مسئله «عدم تفاوت بين مسلمان و غير مسلمان در پذيرش عمل خير از سوي خداوند» چيست؟
برهان منطقي و دليل عقليي كه ميگويد عمل نيك از هر كس كه صادر شود پاداش خواهد داشت بر دو مقدمه استوار است:
الف. اينكه خداي متعال با همة موجودات، نسبتي متساوي و يكسان دارد؛ نسبت خدا با همة زمانها و همة مكانها متساوي است؛ خدا همانگونه كه در شرق هست، در غرب هم هست؛ همانطوري كه در بالا هست در پائين هم هست؛ خدا درزمان حال هست و در زمان گذشته و آينده نيز بوده و خواهد بود؛ گذشته و حال و آينده براي خدا بيتفاوت است، همانطوري كه بالا و پايين و شرق و غرب براي او يكسان است؛ بندگان و مخلوقات هم براي او يكسانند، او با هيچكس خويشاوندي و رابطة خصوصي ندارد؛ عليهذا نظر لطف و يا نظر غضب خداوندي به بندگان نيز يكسان است، مگر آنكه از ناحية بندگان تفاوتي در كار باشد.
عليهذا هيچكس بيجهت نزد خدا عزيز نيست و هيچكس هم بيدليل خوار و مطرود نميشود، خدا با كسي نسبت خويشاوندي و يا همشهريگري ندارد، هيچكس هم سوگلي و عزيز دُردانة خدا نيست.
چون نسبت خدا با همة موجودات يكسان است ديگر دليلي ندارد كه عمل نيك از يك نفر مقبول باشد و از يكنفر ديگر مقبول نباشد؛ اگر اعمال يكسان باشند جزاء آنها هم يكسان خواهد بود، زيرا فرض اين است كه نسبت خدا با همة مردم يكسان است؛ پس عدالت ايجاب ميكند خداوند به همه بندگاني كه كار نيك انجام ميدهند ـ اعمّ از مسلمان و غير مسلمان ـ يكسان پاداش بدهد.
ب. مقدمة دوم اينكه: خوبي و بدي اعمال، قرار دادي نيست بلكه واقعي است. به اصطلاح علماي كلام و علماي فنّ اصول فقه، «حسن» و «قبح» افعال، ذاتي است؛ يعني كارهاي نيك وزشت ذاتاً متمايزند؛ كارهاي خوب ذاتاً خوب هستند كارهاي بد ذاتاً بدند. راستي، درستي، احسان خدمت به خلق… ذاتاً نيكند و دروغ و دزدي و ستمگري طبعاً بدند. خوب بودن «راستي» و بد بودن «دروغ» نه بدان جهت است كه خدا به آن امر كرده است و از اين نهي كرده است؛ بلكه برعكس است، چون «راستي»خوب بوده است خدا به آن امر فرموده و چون «دروغ» بد بوده است خدا از آن نهي فرموده است. به عبارت كوتاهتر امر و نهي خدا تابع «حسن» و «قبح» ذاتي افعال است، نه برعكس.
از اين دو مقدمه چنين نتيجه ميگيريم كه چون خداوند اهل تبعيض نيست و چون عمل نيك از هر كس نيك است، پس هركس كار نيك بكند ضرورتاً و الزاماً از طرف خداي متعال پاداش نيك خواهد داشت.
عيناً به همين بيان در مورد كارهاي زشت و گناه هم، تفاوتي بين ارتكاب كنندگان نيست.

مجموعه آثار شهيد مطهري ج1 – عدل الهي
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.